Partidul pentru Natură, Oameni și Animale (NOA) atrage atenția că proiectul de modificare a OUG nr. 81/2021, aflat în consultare publică, conține prevederi care contravin obligațiilor României ca stat membru al Uniunii Europene și subminează principiile de conservare stabilite prin Directiva Habitate și jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene.
Proiectul elimină principiul gradualității în cazul intervențiilor și menține cote brute de împușcare: 426 exemplare pentru așa-zisa prevenție și 55 pentru intervenție. Aceste cote, lipsite de fundament științific, au devenit în practică instrumente pentru vânătoarea de trofee, nu pentru protejarea comunităților. În loc ca măsurile letale să rămână excepția, ele sunt transformate într-un mecanism permanent de ucidere a urșilor, practicat de vânători din țară și din străinătate, aplicat arbitrar și fără încercarea prealabilă a soluțiilor non-letale prevăzute de legislația europeană (alungare, relocare, măsuri de protecție etc.)
Partidul NOA denunță:
- Cotele brute de așa-zisă prevenție (426 de urși) prezente în cadrul art. 3^1 din ordonanța – sunt utilizate în practică de vânătorii interesați de trofee, nu de gestionarii fondurilor cinegetice. Investigația „În bârlogul vânătorilor de urși” a arătat cum aceste cote și actualul sistem al derogărilor a fost deturnat în beneficiul industriei de vânătoare, iar exemplare sănătoase, fără comportamente periculoase, au fost împușcate nu pentru a proteja comunități, ci pentru valoarea trofeelor lor. Astfel, OUG 81 / 2021 a devenit un instrument economic pentru grupuri de vânători, nu un mecanism de siguranță publică.
- Lipsa obligației de relocare – nota de fundamentare a proiectul recunoaște că gestionarii refuză să primească urșii relocați, dar nu prevede sancțiuni. Astfel, relocarea – alternativă legală non-letală – este blocată.
- Valorificarea economică a exemplarelor extrase – păstrarea trofeelor, blănurilor și craniilor de către vânători creează un stimulent pentru împușcărea urșilor.
- Subminarea de către Minister a măsurilor de prevenție – nota de fundamentare a proiectului de modificare a OUG 81 / 2021 susține în mod fals că “măsurile de prevenție (…) și-au dovedit ineficiența”. Datele contrazic Însă această afirmație. La Băile Tușnad, un pachet integrat de măsuri (containere anti-urs, curățarea zonelor verzi, monitorizare, educație) a redus spectaculos conflictele: de la aproape 250 mesaje RO-ALERT în 2021 la doar 14 în 2024. Nu măsurile sunt ineficiente, ci aplicarea lor este inexistentă în multe zone.
- Exploatarea resurselor cu care urșii se hranesc – Romsilva vinde anual peste 3.000 de tone de fructe de pădure (3 milioane de kg.), adică hrana de bază a ursului. Îi golim pădurea de mancare și apoi îl împușcăm că vine la gunoi.
- Hrănirea intenționată și ilegală – în unele zone turistice, urșii sunt atrași cu mâncare pentru poze sau divertisment. Această practică îi ademenește în zone cu prezență umană, crescând riscul de conflicte.
- Lipsa infrastructurii de prevenție – gunoaie nesecurizate, absența gardurilor electrice și lipsa echipelor de intervenție rapide.Lipsa infrastructurii de prevenție – gunoaie nesecurizate, absența gardurilor electrice și lipsa echipelor de intervenție rapide.
De ce vin urșii în localități?
România a reușit performanța tristă de a transforma ursul brun, simbol național și specie protejată în Europa, într-un „pericol public”. În realitate, cauzele sunt clare și imputabile gestionării defectuoase coordonate de Ministerul Mediului, printre acestea se numără:
- Lipsa hranei naturale – recoltarea masivă a fructelor de padure și a ciupercilor pentru profit;
- Hrănirea intenționată și ilegală – care obișnuiește urșii să caute hrana direct la oameni;
- Gunoaiele nesecurizate – prezente în aproape fiecare localitate de la poalele munților;
- Absența gardurilor electrice și a echipelor de intervenție – care ar putea stopa pătrunderea / prezența urșilor în zonele locuite;
- Exemplul Băile Tușnad arată că prevenția funcționează. După instalarea de containere anti-urs și curățarea zonelor de acces la hrană, numărul incidentelor a scăzut cu peste 90%.
Partidul NOA solicită Ministerului Mediului privitor la modificarea OUG 81 / 2021 următoarele:
- Menținerea principiului gradualității la toate intervențiile.
- Eliminarea cotelor brute de vânare a urșilor și înlocuirea lor cu un mecanism bazat pe date științifice.
- Obligații legale pentru gestionarii fondurilor cinegetice de a accepta urșii relocați, cu sancțiuni pentru refuz.
- Interzicerea valorificării economice a exemplarelor extrase: blănurile și craniile trebuie să rămână în patrimoniul public.
- Investiții reale în prevenție: containere anti-urs, garduri electrice, echipe de intervenție rapidă, campanii de educație etc.
Siguranța oamenilor nu se obține prin împușcarea la întâmplare a urșilor, ci prin responsabilitate și prevenție. Ministerul trebuie să demonstreze că respectă legea europeană și că protejează atât comunitățile locale, cât și ursul brun. Exemplul Băile Tușnad arată că prevenția funcționează. Ministerul Mediului trebuie să aleagă prevenția, legalitatea și responsabilitatea, nu interesele găștilor vânătorești.
Cu respect,
Partidul Pentru Natură, Oameni și Animale (NOA).
www.partidulnoa.ro
contact@partidulnoa.ro